آغاز ولایت نور
نوشته شده توسط : xmovies

امام حسن عسكری(ع) در هشتم ربیع الاول سال 260 هجری قمری به زهر كین معتمد عباسی، به شهادت رسید و امامت مهدی موعود، كه رهبری و ولایتش را پیامبر (ص) و معصومین پس از ایشان وعده داده بودند، آغاز شد.

امامت حضرت مهدی (عج) در شرایطی اتفاق افتاد كه امام یازدهم نیز به مانند سایر ائمه، زمینه ولایت را برای فرزند خود آماده كرده بودند، شب پیش از شهادت، ایشان به دور از چشم مأموران خلیفه، نامه های بسیاری پیرامون این مساله مهم به شهرها و مناطق مختلف ارسال كردند. حكومت عباسی از مدت ها قبل، بر اساس سخن رسول خدا(ص) و امامان معصوم (ع) مبنی بر این كه مهدی فرزند امام حسن عسكری(ع) است، امام یازدهم شیعیان را زیر نظر داشتند و مراقب بودند تا فرزندی از ایشان باقی نماند.

با تولد حضرت مهدی در 15 شعبان سال 255 هجری قمری در سامرا، امام حسن عسكری(ع) با پنهان نگاه داشتن خبر ولادت فرزند خویش این نقشه را باطل كردند. پس از شهادت امام حسن عسكری (ع) ، خبر شهادت ایشان در سراسر شهر سامرا پیچید و مردم در سوگ آن امام همام به عزاداری پرداختند و حضرت مهدی(عج) مخفیانه بر پیكر مطهر پدر بزرگوارشان نماز خواندند.

پس از شهادت امام، حضرت حجت(عج) كه در آن زمان تنها 5 سال داشتند، به امامت رسیدند، كم كم خبر وجود فرزندی از سلاله پاك امامت پخش شد و تلاش خلیفه عباسی برای یافتن ایشان به نتیجه ای نرسید.

امامت حضرت حجت(عج) در این دوران را غیبت صغری می خواندند، این غیبت از زمان شهادت پدر بزرگوارشان در سال 260 هجری قمری شروع و تا سال 329 هجری قمری به طول انجامید.

چهار نایب خاص، امر وساطت میان امام(عج) و شیعیان را به عهده داشتند و احكام دین را از ایشان دریافت و در اختیار شیعیان قرار می دادند، این چهار نفر عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری بودند.

این غیبت 69 سال به طول انجامید. پس از غیبت صغری، غیبت كبری آن حضرت آغاز شد و از امامت ایشان تاكنون 1173 سال، جهان در دو مرحله غیبت امام خود، در انتظار عدالت علوی است.

وعده ظهور حضرت در كتب و منابع مختلف فقهی نوید بخش مردم جهان است. حضرت محمد مصطفی(ص) در واقعه غدیر خم، درباره امام زمان(عج) در جمع 120 نفر می‏فرمایند: 'ای گروه مردمان! آن نور خدای تبارك و تعالی در من قرار گرفت و پس از آن در وجود علی(ع)، آنگاه از او در نسلش تا 'قائم المهدی' كه بازگیرنده حق است و جلب‏كننده همه حقوق ازدست رفته ما. آگاه باشید كه خاتم اوصیاء مهدی قائم از ماست. آگاه باشید كه او بر همه ادیان پیروز می‏شود. آگاه باشید كه او انتقامگیر از ستمگران است. آگاه باشید كه گشاینده و در هم‏كوبنده مرزهاست. آگاه باشید كه او خونخواه همه بندگان صالح خداست. آگاه باشید كه او كشنده هر قبیله‏ای از مشركان است. آگاه باشید كه او نهری خروشان از اقیانوسی بیكران است. آگاه باشید كه او یاور دین خدای تبارك و تعالی است. ...آگاه باشید كه هر كس از (پیامبران و امامان) پیش از او، نوید آمدنش را داده‏اند. آگاه باشید كه او تنها حجت‏ بازمانده خداوند است، بعد از او حجتی نیست، حقی جز با او و نوری جز در پیش اونیست. آگاه باشید كه احدی بر او چیره نیست و كسی او را شكست ندهد. آگاه باشید كه او ولی خدا در روی زمین، و داور او در میان مردم و امین او در آشكار و نهان است.'

حدیث، روایت و سخنان بسیاری در مورد حضرت مهدی(عج)، غیبت و ظهور پر بركت ایشان نقل شده كه بیانگر حضور ایشان در جامعه است.

شناخت امام و معرفت مقام الهی او، یكی از مسوولیت های خطیر امت اسلامی به حساب می آید كه این تكلیف بزرگ در ارتباط با وظایف دیگر شرعی از اولویت خاصی برخوردار است. امام خمینی(ره) در رهنمودهای خود ضمن بیان این نكته كه 'بعضی‌ها انتظار فرج را به این می‌دانند كه در مسجد، در حسینیه یا در منزل بنشینند و دعا كنند و فرج امام زمان (عج ) را از خدا بخواهند'، امت اسلامی را به انتظاری پویا و توام با تلاشی عملی در جهت آماده سازی زمینه های ظهور آن حضرت دعوت می كنند.

مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود ضمن بركات وجود حضرت حجت (عج) وظایف منتظران آن حضرت را برشمردند. ایشان می فرمایند :'... بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان(عج) این است كه از لحاظ معنوی و اخلاقی، علمی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مومنین و هم چنین برای پنجه در افكندن با زورگویان، خود را آماده كنند.'

در گرامی داشت روز آغاز ولایت امام عصر و امام منتظران، باردیگر عاشقان كوی او دست دعا برای ظهورآن حضرت به آسمان بلند و سرافرازانه خود را در پیشگاه احدیت، منتظران قدوم مباركش معرفی می كنند.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: سان فرانسیسکو , وابسته به تکزاس , بارسلونا ,
:: بازدید از این مطلب : 437
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: